Thursday, June 21, 2012

jauh



mmg dah lama tak menaip dekat blog.
kalau rumah kosong mungkin dah bersawang,berpenunggu.
ntah aku rasa makin krg minat utk kongsi ape2 dgn dunia luar
tapi harini teringin pulak menaip

satu benda yg aku sedar sekarang;betapa pentingnya kewujudan kawan
dulu sekolah asrama,
bukan pertama kali tdo pkol 2,3 pg stay up
pkol 5.30 pagi mpp dah kejut bangun mandi,solat subuh siap2 pegi sekolah
masa form 5,sekolah siap start pkol 6.30 pagi,padahal batch lain pkol 7.00
pagi kelas,petang prep,malam prep,sabtu,ahad.mmg tak pernah cuti.(melainkan cuti balik bermalam lah sebulan sekali.dulu kusess kedek cuti,skrg melimpah2 ruah pulak)
tapi bila fikir2kan,'dulu pernah tak aku merungut hari2 pasal hdp aku,bosan,buat benda sama hari2,tak de cuti etc..'
mungkin pernah,tapi tak berpanjangan
sebab ape?sebab ade kawan sekeliling.
bila nangis kawan pujuk
bila down kawan pujuk
bila ketawa sama2 ketawa
ape je yg tak sama
dari celik mata smpilah tutup mata balik,semuanya buat sama2

tapi skrg?
nak kata aku mmg totally sorg2,itu tipulah
adelah jugak teman kat sini
tapi tak serupa dulu
atau mungkin aku yg terlalu tutup hati aku utk kwn dgn org?
tak,aku rasa aku sng berkawan
cuma kawan yg semacam kawan sekolah mngh,aku rasa aku dah takkan jumpa lagi dah sampai mati

siapa ckp aku tak berkawan dgn japanese.
kawan tetap kawan
tapi mcm yg aku ckp tadi,tetap tak sama
lagikan lain bangsa lain bahasa lain agama
walau baik mcm mana aku dgn dorg sekali pun
walau fasih mana japanese aku berckp dgn dorg sekalipun
walau ramai mana pun kawan2 japanese keliling aku
aku tetap rasa aku masih seorg

kdg2 aku rasa nak salahkan diri sendiri
kenapa aku memilih sgt kawan
tapi bukan masalah memilih
berkawan mcm bercinta;perlu chemistry
mcm mana smpi skrg aku mmg tak pernah jadi kalau bercinta(uih ni lain topik)
aku mmg tak jumpa lagi kawan yg sekamceng kawan sekolah

entah...aku tahu tak baik
tapi lately aku selalu sgt mengeluh
pasal pelajaran mostly
aku dah tak sanggup nak serabutkan pasal benda2 lain yg tak perlu lagi menyemak dlm kepala otak aku yg dah sedia semak ni
pasal itu tunggu je dtg dr Allah nanti

satu lagi masalahnya
aku terlalu pikir sgt ape yg org pikir pasal aku
mungkin smpi tahap aku lebih rela jadi bodoh dr nmpk bodoh depan org
maksudnya aku tanak bertanya bila aku tatau sesuatu
sebab aku terlalu pikir pasal apa org lain pikir pasal aku
'adekah soalan aku ni nmpk bodoh?adekah soalan aku ni aku sorg je yg tatau?adekah kalau aku byk tanya akan membebankan org lain?adekah kalau aku buat benda ni nmpk bodoh?'
walhal aku tahu,aku rasa mungkin dlm 1000,cuma 2,3 je yg pikir aku bodoh
tapi aku tetap risaukan yg 2,3 org tu
ini mmg masalah besar kalau bercakap soal pelajaran
masalah besar
aku pemalu bertanya
aku mmg taklah pemalu,kalau jumpa dpn2 mmg tau aku bukan jenis pemalu gelak tutup mulut
tapi yg satu ni,mmg susah
aku sangatlah tanak buat benda yg menampakkan mcm diri sendiri bodoh
tengok berapa byk kali aku ulang perkataan bodoh

kadang2 aku kesiankan diri aku sendiri
selalu sgt kena kutuk dgn aku
bodoh,tak pandai,gemuk,tak lawa,perasan
lepas tu down sendiri
padahal bila aku fikir2 balik,aku tak boleh detect pun,pernah ke aku dgr org lain kutuk aku
yg belakang aku aku tak amik kisah
tapi mengikut apa yg aku tahu,mmg aku rasa tak pernah

sebab tu aku rasa aku perlu kawan
kawan yg mcm sekolah dulu
bila aku kutuk diri aku bodoh,kawan aku ckp'bila masa pulak kau bodoh?ckp skit.kau ni genius,tp pemalas'
bila aku kutuk aku sendiri gemuk,kawan aku ckp'kau bukan gemuk,cuma kau tinggi'
bila aku kutuk diri aku tak lawa,kawan aku ckp'lawa ok,kau aje yg tak nampak'

sebab sekarang aku cuma hidup dgn diri sendiri
aku rasa diri aku pun dah sedih dengan semua kutukan dari diri aku
tambahan pulak aku takde kawan yg nak tolong balancekan balik ape yg aku kutuk
mmg org ckp,tak mati dek caci,tak hidup dek puji
tapi kalau diri sendiri yg asik caci diri sendiri,kau mmg perlu org lain utk puji kau supaya kau boleh hidup

kadang2 tengok cermin,sampai boleh terasa
'siapalah yg ada dalam cermin ni.rasa mcm dah tak kenal.ntah pergi mana amalia yg dulu ceria,suka senyum.yg pikir positive'
tgk gbr lama,selain drpd aku rindu aku yg dulu yg sikit lagi kurus dr skrg,aku rindu jugak perempuan dlm gbr tu yg lawa bila senyum
aku tau aku mmg tak lawa,tapi satu yg aku pasti,semua org lawa bila dia senyum
jadi sekarang mcm mana aku nak rasa diri aku lawa?

memang,sepatutnya kite pegang'cukuplah kalau ada Allah utk aku'
itu aku mmg tak pernah lupa.
aku bukan tak ingt,aku alpa
walhal Allah tak pernah lupa aku

berapa byk kali jatuh tersungkur,kotor penuh lumpur,
masa tu baru ingat Allah.
menangis
minta di beri kekuatan bangun,mintak dibersihkan hati
mintak dipermudah apa yg susah
Allah mmg tak pernah lupa aku

tapi kerana aku manusia biasa
yg memang penuh ketaksempurnaan,penuh cacat cela
aku perlu kawan

memang aku tak punya kuasa putar balik masa.
aku sekadar mengenang
bersyukur
aku punya kawan seperti itu dulu
bukan bermaksud skrg dah tak ada
cuma jauh...
rindu


24136301042106l
kawan dunia akhirat:)